flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст. 173 та 173-2 КУпАП протягом І-го кварталу 2015 року

УЗАГАЛЬНЕННЯ

 

практики розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст. 173 та 173-2 КУпАП протягом І-го кварталу 2015 року Диканським районним судом Полтавської області.

 

План

1) Кількість розглянутих районним судом справ даних категорій та динаміка їх надходження у порівнянні з аналогічним періодом 2014 року.

2) Відповідність ст. 256 КУпАП складених протоколів про адміністративне правопорушення за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП, правильність сформованих матеріалів, що надійшли до суду за вказаний період;

3) Види стягнень, накладних на правопорушників, та їх демографічні дані;

4) Обґрунтованість та відповідність винесених суддями постанов положенням КУпАП, апеляційна практика;

5) Звернення постанов до виконання та повнота їх виконання;

6) Висновки та пропозиції.

 

Відповідно до плану роботи суду на І-ше півріччя 2015 року нами, суддею Щабельською І.В. та помічником судді Цихоцькою Л.М., протягом 01-20 квітня було проведено вказане узагальнення судової практики.

 

1. Кількість розглянутих районним судом справ даних категорій та динаміка їх надходження у порівнянні з аналогічним періодом 2014 року.

 

Дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян. (ст. 173 КУпАП).

 

Вчинення насильства в сім'ї, тобто умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а так само невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї. ( ст. 173-2 КУпАП).

 

Згідно обліково-статистичних даних на розгляд до Диканського районного суду протягом І-го кварталу 2015 року надійшло та розглянуто 20 матеріалів про адміністративні правопорушення /далі-матеріали/ за ст. 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення /далі- КУпАП/ та 33 за ст. 173-2 КУпАП і всього притягнуто до адміністративної відповідальності 53 особи.

 

Протягом І-го кварталу 2015 року Диканським районним судом всього розглянуто 125 адміністративних матеріалів, з яких у відсотковому співвідношенні за ст. 173 КУпАП розглянуто 16 %, а за ст. 173-2 КУпАП — 26,2 % , що загалом становить 42,4 % від загальної кількості розглянутих матеріалів.

 

За аналогічний період 2014 року до суду надійшло та розглянуто 13 матеріалів за ст. 173 КУпАП, а за ст. 173-2 КУпАП надійшло 24 матеріали з яких розглянуто 22, оскільки 1 матеріал повернуто до диканського РВ УМВС на доопрацювання, а по 1-му провадження закрито у зв'язку зі спливом строків давності притягнення до адміністративної відповідальності.

 

Як вбачається з вище наведених даних, динаміка надходження та розгляду адміністративних матеріалів за вчинення вказаних адміністративних правопорушень за І-й квартал 2015 року збільшилась, оскільки за поточний період надійшло до суду на 16 матеріалів більше в порівнянні з аналогічним періодом 2014 року.

 

2. Відповідність ст. 256 КУпАП складених протоколів про адміністративні правопорушення за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП, правильність сформованих матеріалів, які надійшли до суду за вказаний період.

 

Загалом протоколи про адміністративне правопорушення вказаної категорії складені з додержанням загальних вимог ст. 256 КУпАП, достатньою мірою викладаються обставини вчинення адміністративного правопорушення. В даних протоколах зазначається час та місце вчинення дрібного хуліганства чи насильства в сім'ї, стан, в якому вчиняє особа правопорушення, та протиправні дії, в яких виражалось те чи інше правопорушення.

 

Однак в ході проведеного узагальнення встановлено, що у всіх протоколах про адміністративне правопорушення зазначено документ згідно якого встановлено особу правопорушника — паспорт, однак в жодному із протоколів не зазначено серію та номер паспорта, хоча вказані реквізити обов'язкові для заповнення та передбаченні самим протоколом. Також не зазначені прізвища, адреси, підписи свідків вчинення адміністративного правопорушення та потерпілих від нього, а також які саме документи додаються до протоколу, що прямо передбаченого самим протоколом про адміністративне правопорушення.

 

Не завжди правильно у протоколах за ст. 173-2 КУпАП викладаються обставини вчинення повторно протягом року насильства у сім'ї. Є випадки, коли ця обставина взагалі не вказується у протоколі про адміністративне правопорушення.

Відповідно до п.п 3.5 - 3.9 Наказу № 950 Міністерства внутрішніх справ України від 04.10.2013 року «Про питання щодо застосування адміністративного законодавства України органами внутрішніх справ” /далі - Наказ/ передбачається, що протокол про адміністративне правопорушення складається на спеціальному бланку, що виготовлений друкарським способом згідно з технічним описом , на якому проставлено відповідні серія і номер. Усі реквізити протоколу заповнюються чорнилами чорного або синього кольору, крім гелевих, розбірливим почерком, державною мовою. Не допускається закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до протоколу, а також унесення додаткових записів після того, як протокол підписано особою, стосовно якої його складено. При складанні протоколу зазначаються: дата і місце його складення (число, місяць, рік, населений пункт, географічна точка); посада, спеціальне звання, прізвище, ім'я, по батькові посадової особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (зазначаються повністю (без скорочення) її прізвище, ім'я та по батькові; число, місяць і рік народження; місце народження; місце проживання; місце реєстрації; номер телефону; найменування підприємства, установи, організації, де працює (її посада) або навчається особа; документ, що посвідчує особу (серія, номер паспорта, дата видачі й назва ОВС, що його видав, або серія, номер іншого документа, що посвідчує особу, яка вчинила правопорушення (службове чи пенсійне посвідчення, студентський квиток), дата видачі й найменування підприємства, установи, організації, що його видали); відомості щодо притягнення особи до адміністративної відповідальності впродовж року (за наявності)); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення (суть адміністративного правопорушення повинна точно відповідати ознакам складу адміністративного правопорушення, зазначеним у статті КУпАП, за якою складено протокол); частина відповідної статті та стаття КУпАП, згідно з якою передбачена адміністративна відповідальність за таке правопорушення; прізвища, місця проживання свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

 

З врахуванням вказаних вимог значну увагу слід приділити усуненню фактів щодо неохайності та неграмотності заповнення самих протоколів про адміністративні правопорушення, оскільки саме ці недоліки спричиняють незручності при розгляді матеріалів за вказаними категоріями правопорушень.

 

Узагальнення засвідчило, що дільничні інспектори Диканського РВ УМВС України в Полтавській області або їх помічниками при формуванні матеріалу про притягнення особи до адміністративної відповідальності за даними категоріями не завжди долучають до них довідки про наявність чи відсутність повторності притягнення вказаної особи до адміністративної відповідальності.

 

Окрім цього значна кількість вказаних довідок містить не повну, або не достовірну інформацію, оскільки в деяких зазначена лише інформація про притягнення особи до адміністративної відповідальності, однак не вказується дата та орган, який притягував особу до відповідальність. В інших випадках зазначається невірна інформація про орган, який притягував особу до адміністративної відповідальності, оскільки особами, які готують вказані довідки, зазначають, що за ст. 173 чи ст. 173-2 КУпАП особа притягувалась Диканським РВ УМВС України. Хоча відповідно до ст. 221 КУпАП чітко зазначається, що судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення передбаченні ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП. Отже такі довідки не відповідають дійсності та несуть в собі недостовірну інформацію.

 

Відповідно до п.п. 3.17 Наказу — протокол та матеріали про адміністративне правопорушення протягом доби надаються посадовій особі, уповноваженій розглядати справу про адміністративне правопорушення.

 

В ході проведення вказаного узагальнення також встановлено, що у багатьох випадках, протоколи складаються не у день вчинення самого правопорушення чи на наступний день, а значно пізніше — через 4 чи 6 днів. Окрім того, самі протоколи про адміністративні правопорушення вказаних категорій разом з доданими до них матеріалами на розгляд до суду надходять значно пізніше ніж він складений (близько 5-10 днів) та сформовані додатки до нього, тому внаслідок цього, значно втрачається актуальність відповідальності та виду стягнення, накладеного судом за результатами розгляду матеріалу.

 

З врахуванням викладеного та для недопущення в подальшому вказаних недоліків слід внести подання до Диканського РВ УМВС України в Полтавській області для подальшого реагування, з метою усунення зазначених вище недоліків.

 

3. Види стягнень, накладених на правопорушників, та їх демографічні дані.

 

Протягом вказаного періоду за ст. 173 КУпАП до 20 осіб було застосовано адміністративні стягнення у виді :

 

 

За ст. 173-2 КУпАП до 33 осіб застосовано адміністративні стягнення :

 

 

Демографічні дані правопорушників, які були притягнуті до адміністративної відповідальності за ст. 173 та 173-2 КУпАП.

 

 

В основному адміністративні правопорушення вказаного виду вчиняються вчиняються особами віком від 38 до 25 років в стані алкогольного сп'яніння.

 

В більшості випадків таке адміністративне правопорушення, як дрібне хуліганство вчиняється біля кафе-барів після вжиття у них алкогольних напоїв та біля Диканської автостанції.

 

Вчинення насильства в сім'ї вчиняється відносно дружин або батьків, які більшості випадків являються особами похилого віку.

 

Відповідно до ч.1 ст. 10 та ч.1 ст. 12 Закону України “Про попередження насильства в сім'ї” члену сім'ї, який вчинив насильство в сім'ї, виноситься офіційне попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім'ї, за умови відсутності в його діях ознак злочину, уповноваженими підрозділами органів внутрішніх справ, про що йому повідомляється під розписку. Членів сім'ї, яким було винесено офіційне попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім'ї, уповноважені підрозділи органів внутрішніх справ беруть на профілактичний облік.

 

Слід приділити значну увагу правопорушенням даної категорії вчинених особами повторно протягом вказаного періоду, оскільки відносно деяких осіб адміністративне стягнення застосовано неодноразово. Так, проведеним узагальненням встановлено, що вони притягувалися до адміністративної відповідальності за вчинення психологічного насильства в сім'ї відносно своєї матері за вказаний період до п'яти разів. Вказане свідчить на недостатню профілактичну роботу з вказаними особами дільничних інспекторів Диканського РВ УМВС України в Полтавській області.

 

Відповідно до п. 2.1 та п. 2.2 Положення “Про службу дільничних інспекторів міліції в системі МВС України” основними завданнями працівників служби дільничних інспекторів міліції є проведення загальної та індивідуальної профілактичної роботи серед жителів адміністративної дільниці. Охорона громадського порядку та забезпечення громадської безпеки на території, що обслуговується, робота з населенням та громадськими формуваннями на адміністративній дільниці щодо охорони громадського порядку та громадської безпеки, профілактики правопорушень та боротьби зі злочинністю.

 

Тому, як вбачається з викладеного, з метою профілактики щодо неприпустимості вчинення насильства в сім'ї необхідно направити відповідне подання до Диканського РВ УМВС України в Полтавській області, з метою активізації профілактичної роботи в цьому напрямку.

 

4. Обґрунтованість та відповідність винесених суддями постанов положенням КУпАП, апеляційна практика

 

В ході аналізу встановлено, що матеріали стосовно вказаних категорій правопорушень розглядаються з дотриманням вимог, встановлених чинним законодавством. Проводиться підготовка до розгляду судом матеріалу, встановлюється правильність та повнота складеного протоколу, особа, яка притягується до адміністративної відповідальності. Розгляд адміністративного матеріалу за вказаною категорією правопорушень розглядається за участю самого правопорушника, досліджуються письмові пояснення свідків, з'ясовуються обставини, що підлягають оцінці при розгляді справи.

 

Окрім цього, судді Диканського районного суду чітко дотримуються строків розгляду цих матеріалів, встановлених ч.2 ст. 277 КУпАП — протягом доби після надходження такого матеріалу.

 

З аналізу змісту складених суддями постанов про накладення адміністративного стягнення вбачається, що в постановах зазначаються дата та місце її винесення, прізвище судді, анкетні дані правопорушника, при повторності вказується дата частина та стаття за якою особа раніше притягувалась до адміністративної відповідальності, частина та стаття, за якою останній притягується до відповідальності. Описова частина винесених постанов містить в собі дату, час, місце вчинення особою адміністративного правопорушення, чіткий та змістовний виклад обставин вчинення правопорушення, стан, у якому воно вчинялось. Окрім цього суддями також зазначається пояснення правопорушника, які надані були при розгляді матеріалів про адміністративне правопорушення, ставлення до вчиненого, докази, якими підтверджується вина правопорушника, його пояснення. Тобто постанови повністю відповідають вимогам ст. 283 КУпАП.

 

Також суддями, відповідно до ч. 2 ст. 33 КУпАП, в постановах зазначаються обставини, що пом'якшують та обтяжують відповідальність особи за вчинене ним адміністративне правопорушення.

 

У постановах суддями правильно викладається фабула складу адміністративного правопорушення, що було встановлено при розгляді справи. Також у постановах судді зазначають відношення правопорушника до вчиненого ним правопорушення.

Щодо накладення адміністративних стягнення за результатами розгляду правопорушень, то проведеним аналізом встановлено, що суддями при призначенні правопорушнику адміністративного стягнення, окрім зазначених вище обставин, також враховується достатність застосованого стягнення для досягнення мети перевиховання та запобігання в подальшому вчиненню особою інших правопорушень, що передбачено ст. 23 КУпАП.

 

При цьому проведеним аналізом встановлено, що при накладенні на правопорушника адміністративного стягнення у виді адміністративного арешту, суддями враховується винятковість обставин справи, яка у мотивувальній частині постанови, що прямо передбачено вимогами ст. 32 КУпАП.

 

Адміністративне стягнення у виді громадських робіт застосовується суддями лише до чоловіків віком не старше 60 років та які не мають інвалідності, до жінок за вказаний період даний вид адміністративного стягнення не застосовувався.

 

З постанов про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу вбачається, що суддями при їх винесенні враховується каяття, перше притягнення до адміністративної відповідальності, особа правопорушника та його матеріальний стан.

 

З наведеного вище, вбачається, що постанови повністю відповідають вимогам ст. 283 КУпАП, виносяться з дотриманням загальних правил накладення стягнення за адміністративне правопорушення.

 

За І-й квартал 2015 року постанови суддів Диканського районного суду за результатами розгляду матеріалів про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст. 173- та ст. 173-2 КУпАП не оскаржувались.

 

5. Звернення постанов до виконання та повнота їх виконання.

 

Виконання постанов про накладення адміністративного стягнення здійснюється канцелярією Диканського районного суду відповідно до Інструкції з діловодства у місцевому загальному суді /далі - Інструкція/.

 

Проведеним узагальненням встановлено, що всі постанови, винесені суддями про накладення адміністративного стягнення за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП, були звернені до виконання у встановленому законом порядку. Якщо було накладено адміністративне стягнення у виді штрафу, то постанови про його накладення виконувались у встановлений ст. ст. 307, 308 КУпАП строк, тобто штраф повинен був бути сплаченим через 15 днів з дня вручення правопорушнику постанови, а у разі несплати правопорушником штрафу у встановлений строк, постанова про накладення штрафу надсилалась для примусового виконання.

 

З 22-х постанов про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу по 19-ти з них правопорушниками штраф був сплачений у добровільному порядку.

 

3 постанови про накладення адміністративного стягнення у виді штрафу було звернуто до примусового виконання. Шестимісячний строк їхнього примусового виконання не закінчився.

 

Як встановлено проведеним узагальненням 25 постанов в частині стягнення судового збору знаходяться на примусовому виконанні у ВДВС Диканського РУЮ та 6-ти місячний термін їх виконання не закінчився.

 

Всі 23 постанови про накладення адміністративного стягнення у виді адміністративного арешту звертались до виконання в день її винесення. До суду з Диканського РВ УМВС у Полтавській області по всіх справах надійшли повідомлення про відбуття адміністративного стягнення правопорушниками із зазначенням початку строку відбуття стягнення та дати звільнення.

 

Всі 8 постанов про накладення адміністративного стягнення у виді громадських робіт вчасно направлені відповідальним працівником канцелярії на виконання до Диканського РП КВІ, по 7 постановах надійшла відповідь про відбуття громадських робіт правопорушником, одна постанова знаходиться на виконанні.

 

6. Висновки та пропозиції.

 

1. З результатів аналізу вбачається, що кількість розглянутих судом справ про правопорушення, передбачені ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП, в порівнянні з аналогічним періодом 2014 року збільшилась на 31 справу, ріст становить 40 %.

 

2. Є значні недоліки у складанні дільничними Диканського РВ УМВС України в Полтавській області та їх помічниками протоколів про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП.

 

3. Результати узагальнення свідчать про те, що найбільше правопорушень за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП вчиняють працездатні особи, які не працюють та зловживають алкогольними напоями.

 

4. Узагальненням встановлено, що наявні випадки притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст. 173-2 КУпАП з неодноразовою повторністю, що свідчить про певні недоліки у організації належної профілактичної роботи уповноважених осіб Диканського РВ УМВС України в Полтавській області;

 

5. Проведеним аналізом встановлено, що справи розглядались суддями у встановлений законом строк;

 

6. При винесенні постанов суддями при накладенні адміністративних стягнень за вчинення адміністративних правопорушень за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП обґрунтовано застосовувались передбаченні санкціями вказаної статті види стягнень;

 

7. Постанови повністю відповідають вимогам ст. 283 КУпАП, винесені з дотриманням загальних правил накладення стягнення за адміністративне правопорушення, а тому вони не змінювалися і не скасовувалися апеляційною інстанцією.

 

8. Постанови по цій категорії справ були зверненні до виконання у встановлені законом строки.

 

Враховуючи недоліки, які були виявлені при проведенні вказаного узагальнення у питаннях складання протоколів за ст.ст. 173, 173-2 та щодо профілактичної роботи з боку дільничних Диканського РВ УМВС України в Полтавській області, а тому з метою недопущення вчинення дрібного хуліганства та насильства у сім'ї є необхідність направити подання до керівництва Диканського РВ УМВС України в Полтавській області - для вжиття заходів по їх усуненню.

 

Суддя Диканського районного суду І.В. Щабельська

 

Помічник судді Л.М. Цихоцька