flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Деякі аспекти виборчого законодавства у зв'язку проведення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів

02 жовтня 2015, 14:01

 

Деякі аспекти виборчого законодавства у зв'язку проведення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

 

25 жовтня 2015 року в Україні відбудуться чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Ці вибори проводитимуться у відповідності до вимог Закону України “Про місцеві вибори”, Закону України “Про Державний реєстр виборців”, Кодексу адміністративного судочинства та ряду інших нормативних актів України, до яких було внесено низку змін і доповнень.

 

У відповідності до вимог ст. 1 Закону України “Про місцеві вибори” громадяни країни обиратимуть депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост на основі загального, рівного і прямого голосування.

 

З метою уникнення непорозумінь, порушень прав громадян під час виборчого процесу в Україні хотілося б довести до відому населення району наступну інформацію щодо порядку проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

 

Так, право голосу на виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів мають громадяни України, яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Документом на підтвердження громадянства України може бути паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, дипломатичний паспорт, службовий паспорт, посвідчення особи моряка, посвідчення члена екіпажу, військовий квиток для військовослужбовців строкової служби, тимчасове посвідчення громадянина України, картка (довідка) установи кримінально-виконавчої системи, що повинна містити: прізвище, ім'я, по батькові, число, місяць, рік народження, громадянство, фотокартку особи, підпис керівника та печатку установи, - для осіб, які перебувають в установах кримінально-виконавчої системи.

 

Будь-які прямі або непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним.

 

Громадяни України, які мають право голосу, визначені законодавцем як ВИБОРЦІ. Кожний виборець на виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів має один голос, який він може використати лише у день голосування і тільки на одній виборчій дільниці.

 

Орган ведення Державного реєстру виборців складають попередні списки виборців для звичайних виборчих дільниць відповідно до Закону України "Про Державний реєстр виборців", а також виготовляють іменні запрошення.

 

Не пізніш як за 13 днів до дня голосування орган ведення Державного реєстру виборців передає попередній список виборців на паперовому носії відповідній дільничній виборчій комісії та виготовлені іменні запрошення для кожного виборця.

 

Виборець, який на день виборів перебуває за межами населеного пункту, в якому він проживає, участі у місцевих виборах не бере, за виключенням, якщо виборець, включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, отримує виборчі бюлетені для голосування по виборах, на яких він має право голосу.

 

Кожен виборець має право не пізніше 20 жовтня 2015 року особисто подати заяву до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відмітки про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися та перевірити правильність внесених до нього відомостей.

 

Заява може бути подана не пізніш як за п'ять днів до дня голосування і розглядається виборчою комісією протягом одного дня. Заява, подана після зазначеного строку, залишається без розгляду.

 

Крім того, з метою спрощення порядку ознайомлення громадян із списком виборців, на сьогоднішній день на офіційному сайті Державного реєстру виборців працює веб-ресурс “Особистий кабінет виборця”. Завдяки такому новітньому ресурсу кожен громадянин України може зареєструватися на сайті та перевірити наявність чи відсутність відомостей щодо виборця у попередньому списку виборців, якщо є відомості про особу у спику — перевірити за якою адресою громадянин може проголосувати, перевірити інші необхідні дані.

 

Громадянин має право звернутися до відповідної дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.

 

Однак слід пам'ятати про те, що згідно із ч. 3 ст. 173 КАСу України та ч. 8 ст. 31 Закону України “Про місцеві вибори” позовну заяву щодо уточнення списку виборців можна буде подати до районного суду не пізніше як за два дні до початку голосування. Тобто, такий адміністративний позов до районного суду можна буде подати не пізніше 22 жовтня 2015 року.

 

Частиною 1 ст. 33 Закону України “Про місцеві вибори” передбачений порядок вирішення питань щодо внесення деяких уточнень до списку виборців виключно членами виборчої комісії в день голосування. Так, згідно вказаних вимог чинного законодавства, голова, заступник або секретар дільничної виборчої комісії у день голосування виправляють неточності та технічні описки в уточненому списку виборців - неправильне написання прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), дати народження, номера будинку, квартири місця проживання, - в разі якщо, незважаючи на такі технічні описки, є зрозумілим, що до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці включено саме того виборця, який прибув для голосування.

 

Наголошую, що уточнення списку виборців, в тому числі невключення, неправильного включення або виключенняіз списку виборців тощо, у день голосування в судовому порядку не вирішуються, оскільки це не передбачено вимогами чинного законодавства України.

 

Тому, враховуючи вище викладені вимоги чинного законодавства, кожному виборцю доцільно було б перевірити наявність чи відсутність відомостей про цього громадянина як про виборця у списках виборців, в разі виявлення громадянином якихсь неточностей у такому списку — негайно вирішувати питання щодо таких неточностей чи питання включення особи до спику виборців, не чекаючи дня голосування.

 

Також Законом України “Про місцеві вибори” визначений порядок організації голосування виборців за місцем перебування.

 

Так згідно ст. 78 вказаного закону виборцю, який внесений до списку виборців на виборчій дільниці, але за віком, у зв'язку з інвалідністю чи за станом здоров'я не здатний пересуватися самостійно, дільнична виборча комісія надає можливість голосувати за місцем перебування цього виборця.

 

Виборець, який тимчасово не здатний пересуватися самостійно, поштою або через інших осіб подає власноручно написану заяву з проханням забезпечити йому голосування за місцем його перебування із зазначенням місця перебування виборця.

 

Така заява разом із довідкою медичної установи про стан здоров'я виборця повинна подана до дільничної виборчої комісії не пізніше 20 години останньої п'ятниці перед днем виборів.

 

Голосування виборців за місцем перебування організовується з таким розрахунком, щоб члени дільничної виборчої комісії, які організовують таке голосування, повернулися у приміщення для голосування не пізніше як за годину до закінчення голосування.

 

При цьому, у разі, якщо виборець, включений до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування, прибув у приміщення для голосування після того, як члени дільничної виборчої комісії вийшли для організації голосування за місцем перебування, такому виборцю не може бути видано виборчий бюлетень для голосування до повернення членів комісії, які організовують голосування за місцем перебування, та з'ясування питання, чи не проголосував цей виборець за місцем перебування.

 

Виборцям забезпечується можливість доступу до різнобічної, об'єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного вибору.

 

Інформація, що міститься у документах, поданих до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, є відкритою.

 

На офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії оприлюднюються відомості про прізвище, власне ім'я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про посаду (заняття), місце роботи, партійність, місце проживання.

 

Однією із новацій нинішніх місцевих виборів, які відбудуться 25 жовтня 2015 року, є посилення вимог до таємниці волевиявлення громадян. Так, відповідно до вимог Закону України “Про місцеві вибори” в редакції, яка діє з 05 вересня 2015 року, голосування на чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є таємним і контроль за волевиявленням виборців забороняється.

 

Фотографування, відеофіксація в будь-який спосіб результатів волевиявлення виборців в кабіні для таємного голосування, а також демонстрація виборцем результатів волевиявлення у приміщенні для голосування забороняються і є порушенням таємниці голосування. Членам виборчих комісій, іншим особам забороняється вчиняти будь-які дії чи розголошувати відомості, які дають можливість встановити зміст волевиявлення конкретного виборця.

 

Сподіваємось, що викладена інформація надасть змогу кожному жителю нашого району свідомо зробити своє волевиявлення під час проведення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів та уникнути інших непорозумінь під час проходження виборчого процесу у зв'язку з проведенням чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

 

Дмитро Новак, голова районного суду, заслужений юрист України