flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Особливості розгляду судами справ, пов'язаних з виборчим процесом

18 липня 2019, 13:14

На виконання Указу Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» позачергові вибори до Верховної Ради України призначено на 21 липня 2019 року.

Згідно  з частиною 3 статті 11 Закону України « Про вибори народних депутатів України» органи виконавчої влади, у тому числі спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також суди, виборчі комісії, правоохоронні органи (прокуратура, Національна поліція), органи Державного реєстру виборців організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів депутатів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у строки та спосіб, установлені цим Законом.

У статті 273 КАС України закріплені особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб’єкти відповідного виборчого процесу(крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб’єкти ініціювання референдуму.

Виборець, учасник всеукраїнського референдуму ( громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

 

Юрисдикція

Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов’язані з виборчим процесом щодо:

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 273, ч. 8 ст. 277 КАС України);
  • уточнення списку виборців (ч.2 ст. 274 КАС України);
  • оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори, за їх місцезнаходженням (ч.3 ст. 275 КАС України).

Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом щодо:

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій, а також членів зазначених комісій, щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 4 ст. 273, ч. 9 ст. 277 КАС України);
  • оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України);
  • інших питань у справах щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена (ч. 5 ст. 276 КАС України).

Частиною 3 статті 21 КАС України передбачено, що якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд.

Частиною 4 статті 21 КАС України передбачено, що якщо справа щодо однієї з вимог підсудна апеляційному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому адміністративному суду, таку справу розглядає апеляційний адміністративний суд.

Звертаємо увагу на те, що зазначені справи не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження (враховуючи складність та значний суспільний інтерес).

Строки звернення

П’ять днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, саме стільки часу передбачено частиною 6 статті 273 КАС України для подачі позовної заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цієї комісії.

Звертаємо увагу на те, що днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду.

Строки розгляду

Суд вирішує адміністративні справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Також:

  • адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування;
  • адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування;
  • адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви;
  • адміністративні справи пов’язані з виборами Президента України за скаргами, поданими на вчинені порушення з моменту припинення голосування на виборчих дільницях, протягом двох днів після дня голосування.

Звертаємо увагу на те, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 273 КАС України).

Розгляд справ

Про відкриття провадження в адміністративній справі, а також про ухвалене рішення суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня.

Щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності – кур’єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв’язку. Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень статті 268 КАС України, не перешкоджає розгляду справи.

Звертаємо увагу на те, що у виборчих справах суд проголошує повне судове рішення, копії яких невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення. Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Порядок оскарження рішень

Особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом та їх оскарження закріплені у статті 278 КАС України.

Згідно з нормою статті 297 КАС України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Судом апеляційної інстанції у справах пов’язаних з виборчим процесом для окружних адміністративних судів та місцевих загальних судів як адміністративних судів Восьмого апеляційного адміністративного округу є Восьмий апеляційний адміністративний суд, з місцезнаходженням у місті Львові.